Zadzwoń: + 48 572 00 11 00

#1
#2
#3
#7
Przyszłość kompetencji
 

Przyszłość kompetencji

2022-05-16



Minione dwa lata przyspieszyły dynamikę rozwoju i szeregu zmian w wielu zawodach i branżach. Niebawem pojawi się konieczność zmiany struktury i modelu funkcjonowania wielu firm, a w konsekwencji - zmieni się profil kluczowych kryteriów, jakimi będą kierować się pracodawcy poszukując pracowników. Jak podkreślają eksperci Banku Światowego, Światowego Forum Ekonomicznego i analitycy McKinsey, czasu zostało już niewiele - przed nami już mniej niż dekada, nim 2/3 miejsc na globalnych rynkach pracy ulegnie przemodelowaniu. Jedne zawody znikną kompletne, inne dostosują się do szybkiego rozwoju nowych technologii, postępującej globalizacji, gwałtownie rosnącej liczby danych, czy coraz dłuższego okresu aktywności zawodowej. Czas spędzany w pracy przez człowieka i maszynę niemal zrówna się - w konsekwencji niektóre zawody znikną.
 
Jednak zjawisko to otworzy przestrzeń dla nowych profesji i miejsc pracy dla ludzi. Człowiek nadal pozostaje niezastąpiony - pod jednym kluczowym warunkiem. Adaptując się do nowej rzeczywistości, musi posiadać kompetencje, które pozwolą błyskawicznie odnaleźć się na szybko zmieniającym się rynku pracy i pozwalają współistnieć z technologią w nowym ekosystemie - a nie konkurować z nią.
 
Efektem wzrostu dynamiki postępu jest także dłuższy czas aktywności zawodowej, a co za tym idzie - na wielokrotną konieczność zmiany zawodu w karierze. Dlatego jedną z najbardziej pożądanych kompetencji już dziś jest i pozostanie w przyszłości umiejętność szybkiego uczenia się oraz otwartość na zmiany i umiejętność adaptacji.
 
Myślenie analityczne i krytyczne oraz kompleksowe rozwiązywanie problemów zostały wskazane przez Światowe Forum Ekonomiczne i magazyn Forbes, jako czołowe niezbędne kompetencje XXI wieku.
 
Co jeszcze eksperci uznali za kluczowe kompetencje przyszłości:
  • kreatywność i inicjatywa,
  • aktywne uczenie się,
  • elastyczne myślenie,
  • kompleksowe rozwiązywanie złożonych problemów,
  • myślenie analityczne i innowacyjność,
  • wykorzystanie, monitorowanie i kontrola technologii,
  • inteligencja emocjonalna,
  • zarządzanie w odniesieniu do ludzi, jak i zasobów finansowych,
  • przywództwo i wpływ społeczny,
  • mentoring i przekazywanie wiedzy.
Natomiast analitycy z firmy McKinsey wskazują także na kompetencje społeczne:
  • przedsiębiorczość i proaktywność,
  • zarządzanie ludźmi i zespołami - w tym talentami, wiekiem i różnorodnością,
  • przywództwo i wpływ społeczny,
  • zdolności negocjacyjne,
  • rozpoznawanie emocji i zarządzanie nimi,
  • orientacja na potrzeby,
  • współpraca,
  • kompetencja międzykulturowa.
Katalog ten uzupełniają wyższe kompetencje poznawcze:
  • interdyscyplinarność i elastyczność poznawcza,
  • myślenie projektowe i umiejętność przypisywania priorytetów informacjom,
  • rozwiązywanie złożonych problemów,
  • krytyczne myślenie,
  • kreatywność.
Dopełnieniem staną się kompetencje techniczne i cyfrowe:
  • podstawowe, rozumiane jako umiejętność posługiwania się technologiami cyfrowymi na co dzień,
  • zaawansowane, definiowane przede wszystkim, jako umiejętność projektowania, rozwijania i adaptowania technologii.
Szacuje się, że na samym europejskim rynku pracy w najbliższych 10 latach popyt na podstawowe kompetencje techniczne i cyfrowe wzrośnie o 65%, a zapotrzebowanie na zaawansowane umiejętności informatyczne może wzrosnąć nawet o 90%.
 
Wkraczamy już dziś w erę, gdy raz zdobyte formalne wykształcenie nie wystarczy, by być konkurencyjnym na rynkach pracy przyszłości. W nowej rzeczywistości, w której dostęp do informacji jest powszechny, przewagę będą mieć ci, którzy kompetencje kluczowe będą zdobywać dynamicznie.
 
Dlatego, dostrzegając te trendy, Dwujęzyczne Liceum Ogólnokształcące Smart High tak wiele uwagi przywiązuje do akcentowanych przez ekspertów kompetencji przyszłości. Same umiejętności akademickie mogą niebawem być niewystarczające, by dostać wymarzoną pracę. Kandydaci posiadający także umiejętności kluczowe z punktu widzenia danej branży czy firmy będą mieć zdecydowanie lepszą pozycję startową.
 
Cztery lata szkoły średniej to idealny czas, by zacząć budować potencjał kompetencyjny, a w efekcie - przewagę młodego człowieka na przyszłym rynku pracy. Liceum osadzone wyłącznie w realiach pro-akademickich wydaje się już nie przystawać do wyzwań przyszłości. Edukacja formalna poszerzona o portfolio kluczowych kompetencji przyszłości i znajomość języków obcych już dziś stają się kluczem do sukcesu na przyszłych rynkach pracy.
 
Stojąc przed wyborem szkoły ponadpodstawowej, warto spojrzeć dalej, niż najbliższe cztery lata zwieńczone maturą i sięgać po wielowymiarowe, kompleksowe rozwiązania edukacyjne, które już dziś dają szansę na nowoczesne kształcenie w oparciu o standardy przyszłości.


Wróć